Első pillantásra a farmergyűjteménye nem sok hasonlóságot mutat Liz Taylorral vagy egy A320-as repülővel, ám a valóság az, hogy nagyon is sok közös van bennük. Mindhárman arról híresek ugyanis, hogy előszeretettel indulnak hosszú utazásokra. Kíváncsi, hogy a farmere a világ mekkora részét utazta be? Olvasson tovább, és minden titokra fény derül.
Természetéből adódóan a gyorsdivat őrült tempót diktál. Annak érdekében, hogy a legdivatosabb kinézetet a lehető leggyorsabban és legolcsóbban biztosítsa, folyamatosan versenyt fut önmagával, hogy teljesítse a határidők végtelen sorozatát. A folyamatos rohanás melléktermékeként az apró részletek, mint például az alapanyagok eredete, könnyen elvesznek. Valójában gyakran már akkor nehéz azonosítani a farmergyártáshoz használt pamutbálák származási helyét, amikor megérkeznek a szövödébe. Ennek az az oka, hogy a számos farmról, gyakran különböző országokból érkező pamutot összekeverik, mielőtt a farmergyártási folyamat első lépéséhez érnének.
A dolgokat tovább bonyolítja a farmergyártás rengeteg egyéb tényezője. Az elasztánhoz, a szintetikus festékekhez, a szegecsekhez, a gombokhoz és a cipzárakhoz hasonló összetevők is a világ különböző szögleteiből érkeznek, csak hogy tovább komplikálják a származási helyzetet. Ennek eredményeként a várva várt áruházbeli debütálás csodálatos napján az átlag gyorsdivat-farmer maga sem tudja, honnan származik, arról nem is beszélve, hogy mennyit utazott.
A gyártási folyamat összetettsége miatt a megtett távolság meghatározása nehéz. Azonban különböző adatok segítségével közeli képet kaphatunk arról, hogy egy gyorsdivat-farmer mennyit is utazik termékéletciklusa során.
Kiindulásként vegyünk 14 000 kilométert1. Ennyit utazik egy átlagos gyorsdivat-farmer, ha egy pamutpamacsot a farmról, a farmergyártási folyamaton keresztül, egészen az áruházig követünk. És bár ez körülbelül megegyezik egy átlagos európai lakos által évente autóval megtett távolsággal, ez még messze nem a teljes kép.
Ha beleszámítjuk a farmergyártásban részt vevő összes farmról származó gyapotot, a szám majdnem megduplázódik. Vegyük hozzá a szintetikus indigófestéket, amely Németországból utazik2, és a távolság legalább 4000 kilométerrel ugrik meg. Ha bármennyire rugalmas a farmerdarab – mint például hűséges barátunk, a skinny farmernadrág –, akkor szükség van elasztánra és további 18 000 kilométernyi utazásra, mivel az anyag nagy részét Brazíliában állítják elő.
A rézgombok, szegecsek, cipzárak, pamutcérnák és a zseb béléséhez szükséges további szövetek is messziről érkeznek. Emellett a divatos koptatott kivitelhez szükséges habkő beszerzéséhez akár egészen Törökországig kell utazni2. Végeredményben akár 15 ország is részt vehet egyetlen farmernadrág elkészítésében, és minden további elemmel a megtett távolság csak nő3. Bár nehéz pontosan meghatározni, mindenképpen jóval 60 000 kilométer feletti a végeredmény – ez körülbelül akkora távolságnak felel meg, mint amennyit Európa legforgalmasabb járatain tesznek meg a sugárhajtású repülőgépek egy hét alatt, ha folyamatosan szolgálatban vannak.4
Amellett, hogy különböző közlekedési eszközökön keresztül-kasul bejárja a világot, a farmerje több emberrel fog kezet, mint a diplomaták egy nemzetközi konferencián. Mivel a farmergyártás továbbra is nagyrészt kézi munkára támaszkodik, a gyorsdivat-farmerek rengeteg emberrel találkoznak életük során. A farmerektől a sofőrökig, a gyári és szövödei dolgozóktól a szállítási személyzetig és vezetőségig, a legvisszafogottabb becslések szerint is több mint 2000 kéz ér egyetlen farmernadrághoz, és évente 1,2 milliárd farmernadrágot adnak el világszerte5. Érdemes ezeken a tényeken elgondolkodni.
Miután átesnek ezen a hosszú gyártási folyamaton, a legtöbb gyorsdivat-farmer nem él túl két évnél többet egy európai ruhatárban. Azalatt, amíg elolvasta ezt a cikket, több mint 300 000 kilogramm textilt dobtak ki Európa-szerte6. Emiatt fontos a fenntartható divat, és ezért érdemes csatlakoznia a #RethinkNew mozgalomhoz.
Image credits
Header image: Stocksy
Close-up image of back pocket of jeans with pencils sticking out: Stocksy
Close-up image of jeans being sewed: Getty Images
Források:
1 A számok több forrásból származnak, beleértve:
The Supply chain for jeans: assessing transport and energy consumption
(A farmer beszállítói lánca: a szállítási és energiaköltségek felmérése) (Michael Browne, Julian Allen, közlekedéstani csoport, Westminsteri Egyetem, London, Egyesült Királyság)
Energy Consumption in the UK Jeans Supply Chain (Energiafogyasztás az Egyesült Királyság farmerbeszállítói láncában) (közlekedéstani csoport, Westminsteri Egyetem)
2. The Geographies of Fashion: Consumption, Space, and Value (A divat földrajza: Fogyasztás, tér és érték) (Louise Crewe)
3. It can take up to 15 countries to make one pair of jeans (Akár 15 ország is részt vehet egy farmernadrág elkészítésében)
4. 58,000 miles and 46 flights: a week in the extraordinary life of a modern aircraft (90 000 kilométer és 46 út: Egy hét egy modern repülőgép rendkívüli életében)
5. Denim Jeans Industry Market Analysis (A farmeripar piaci elemzése)
6. The fashion industry’s issues at a glance (A divatipar problémáinak áttekintése)