Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy szexi piros velúrnadrág, amelyet Krakkó legexkluzívabb butikjából vittek haza. Új tulajdonosa, Sofia, egy köztiszteletnek örvendő 32 éves marketingigazgató volt, sikeres karrierrel és fontos társasági eseményekkel teli naptárral. A vonzalom azonnali volt. A következő két héten át elválaszthatatlanok voltak. Sofia minden fontosabb megnyitóra a piros velúrnadrágban ment el. Aztán egy nap vége szakadt a vonzalomnak.
„Ejtett engem… berakott egy zacskóba, egy tigriscsíkos miniszoknya mellé, amelyről még a címkét sem szedte le – mondta egy nap a kávé mellett barátnőm, a piros velúrnadrág. – Úgy tűnik, nem okoztam »tiszta örömöt«1.” Öt év telt el azóta a végzetes nap óta – és nem ő volt az egyedüli ruha, amelytől megszabadultak. A milliónyi divatlehetőség városában egyre többen és egyre gyakrabban döntöttek a ruhák kidobása mellett2.
Korosodó pufi rózsaszín szoknyaként átéreztem a felháborodását. „Sofia nyilván tartott az elköteleződéstől” – mondtam kissé védekezőn.
„Nem félt az elköteleződéstől – válaszolta a piros velúrnadrág, felhajtását rázva. – Az elkötelezettség csupán megszűnt trendinek lenni. A gyorsdivat bezzeg nem.”
Később, aznap este, saját szekrényem nyugalmában kísérteni kezdtek a szavai. El kellett gondolkodnom azon, hogy igaza van-e. Egy olyan korban, amikor azt értékeljük, ami nagyobb, jobb, és gyorsabb, kiment a divatból a hűség?
„Az a helyzet – magyarázta barátnőm, a fekete koktélruha –, hogy ha azt szeretnéd, hogy elkötelezettek legyenek irántad, relevánsnak kell maradnod. Klasszikus színpaletta, finom varrások, és persze időnként jobb nem észrevenni, ha a tulajod más ruhákat próbál fel.” Ő és tulajdonosa, Margit, 17 éve boldogan élnek együtt. Elkísérte Margitot a hivatalos munkahelyi eseményekre, Margit pedig Perwoll Renew Advanced mosószert vett neki. „Ezért ragaszkodom a ruhák helyes ápolásához – mondta, végigfuttatva egyik pántját a ruhaállványon. – Ez a lassú divat egyik alapköve.”
„Okosnak kell lenni – helyeselt gyakorlatias barátnőnk, a szürke kosztüm. – Észben kell tartani, hogy évente 80 milliárd új ruhát vásárolnak3. Szeretnél te is statisztikai adattá silányulni? Ha nem, a kezedbe kell venned az irányítást.” Később felsorolta mindazt, amit kipróbált, hogy releváns maradhasson: kitűzőket, öveket, foltozást, valamint „az incidenst” – amikor a tulajdonosa vastag válltöméseket tuszkolt bele egy ’80-as évek témájú parti alkalmából. „Időnként merészebbnek kell lenni, hogy fenntartsd az érdeklődést” – vonta meg a vállát.
Hazafele menet szemezni kezdtem egy üveg fekete ruhafestékkel. Ez lenne a megoldás a gyorsdivat lelassítására? Eljött volna az idő, hogy minden női ruha megtanuljon alkalmazkodni, különben mehet a szemétdombra?
„Szó sem lehet róla – vágta rá piros velúr barátnőm, amikor a következő héten egy Barre-órán felhoztam a témát. – Ha ugyanolyan vagy, mint mindenki más, minek egyáltalán élni? Emiatt döntöttem úgy, hogy nem leszek többé nadrág.” Itt hatásszünetet tartott.
Pár nappal korábban történt, mondta, amikor egy újabb kérészéletű kaland után ismét egy turkálóban kötött ki. Először kétségbe esett, de aztán épp arra járt Krakkó legmenőbb divattervezője, Ania, aki a lassú divatot követi. „Magához vett, darabokra szedett, és újból összevarrt. Még sose éreztem magam ennyire élettel telinek – mondta ragyogó mosollyal, – és nézz csak rám, oldaltáska lettem!”
Aznap este újból reménykedni kezdtem. Persze sokan kezelik majd ezek után is eldobható árucikkekként a női ruhákat, amelyeket némi hordás után kihajíthatnak. De lesznek olyanok is, akik meglátják a szépséget a tökéletlenségben. Én ennek a világnak szeretnék a részese lenni – egy világnak, amelyben helye van a kitűzőknek és túltömött vállaknak, és a divatot tudatossággal kezeli. Yves Saint Laurent-t idézve, „A divat mulandó, a stílus örök.”
Image credits
Header image: Shutterstock
Források:
1. Marie Kondo‘s One Condition of Keeping Items That Don’t “Spark Joy” (Marie Kondo egyetlen feltétele az olyan dolgok megtartásához, amelyek nem „szereznek tiszta örömöt”)
2. Environmental impact of the textile and clothing industry (A textil- és ruhaipar környezeti hatása)
3. The True Cost: Environmental Impact (Az igazi ár: a környezeti hatás)
Ugyanúgy, mint ezek a karakterek, a Perwoll is több egy csinos arcnál. Mindent megtudhat a fenntarthatóság felé vezető utunkról itt.