A slow fashionnek nem az elitizmus, vagy a vásárlók szekrényeiben lógó fast fashion darabok miatti megszégyenítés a lényege, hanem a káros hatások minimalizálása1. Ha szeretnéd tudni, mi tesz egy divatmárkát fenntarthatóvá, és hogyan lehet azt összhangba állítani a slow fashionnel, mi segítséget nyújtunk ebben! Olvasd végig a fenntartható divatmárkák alapjairól szóló összefoglalónkat.
A fenntartható divatcégek általánosságban azok, amelyek ügyelnek rá – és igyekeznek kezelni – környezeti és emberi hatásukat. A slow fashion ezt azzal a céllal egészíti ki, hogy egy átfogóbb kép kínálása érdekében meghosszabbítsa a ruhák élettartamát.
Honnan tudjuk megítélni, hogy egy ruhadarab vagy márka nemcsak fenntartható, de egyben megfelel-e a slow fashion alapelveinek? Kezdetnek vegyük ezt a négy területet:
- Fair fashion, azaz tisztességes divat
- Anyagösszetétel
- Eredet
- Hatás-ellenhatás
Érdekel, hogy a fair fashion márkák fenntarthatóak-e is egyben? Sajnos ezt a kérdést nem egyszerű megválaszolni, ugyanis a fair fashion mindenkinek mást jelent. Bár a fair fashion márkák és tanúsítások mögött jellemzően meghúzódik valamilyen etikai állásfoglalás, célkitűzéseik nem feltétlenül egységesek. Például a méltányos kereskedelemre vonatkozó tanúsítással ellátott márkák a tisztességes béreket helyezik előtérbe. Más szóval a fair fashionnel kapcsolatos tanúsítások nem feltétlenül állnak összhangban a fenntarthatósággal vagy a slow fashionnel. A fair fashion márkák megfelelő kezdeti lépést jelenthetnek, ám ennél mélyebbre kell ásnunk ahhoz, hogy megtudjuk, ezek céljai teljesen egyeznek-e a sajátunkkal. Szerencsére egyre több fair fashion márka igyekszik megfelelni a slow fashion követelményeinek.
Ahhoz, hogy eldöntsük, hogy egy fenntartható divatmárka valamely terméke nemcsak fenntartható, de a slow fashionnel is összhangban áll-e, a legegyszerűbb, ha megnézzük az anyagösszetételét. Ha egy ruha 100%-ban fenntartható forrásból származó gyapjúból készül, akkor egyszerű újrahasznosítani. Ezzel ellentétben ha 30%-ban pamutból, 20%-ban poliészterből, és 50%-ban gyapjúból áll, nem hasznosítható újra megfelelően, ugyanis (egyelőre) nincs olyan technológia, amellyel elválaszthatók a kevert szálak. Fölösleges bosszankodni – számos módon gondoskodhatunk róla, hogy ne menjen kárba. A 100%-os pamut a leglelkiismeretesebben használható anyag. Általánosságban kijelenthető, hogy még a fenntartható gazdálkodásból származó pamutanyagoknak is sok vízre van szükségük2. Ha szeretnénk ezt elkerülni, választhatjuk inkább azokat a fenntartható divatmárkákat, amelyek kendert használnak, ugyanis ennek a szövetnek az előállítása jóval kevesebb vizet igényel.
Hiszed vagy sem, ruháid valószínűleg elég nagy világjárók. Ez azért van, mert amíg alapanyagból kész ruhadarabként az üzletbe kerülnek, végigjárják a teljes előállítási folyamatot. Hiába olvasható egy ruha címkéjén, hogy Németországban gyártották, attól az még nem feltétlenül lesz slow fashion darab – bizonyos összetevői származhatnak a világ más, távoli országaiból. A kérdés azonban ezúttal sem fekete-fehér. Bár a legtöbb fenntartható ruhadarabot ugyanott gyártják, ahonnan beszerzik (és a fenntartható divatmárkák gyakran hangsúlyozzák, hogy így járnak el), erre nincs mindig lehetőség. A legjobb megközelítés az, ha egyszerűen minden tőlünk telhetőt megteszünk – legyünk tájékozottak, ellenőrizzük a termékek eredetét, és hozzunk tudatos döntéseket. Tartsuk azonban észben, hogy ha megfelelő mosási gyakorlatok és javítás segítségével gondját viseljük a ruháinknak, akkor hosszabb ideig szerethetjük őket, és komolyan hozzájárulunk a slow fashionhöz.
A legtöbb fenntartható és etikus divatmárka érthető módon fennen hirdeti az általa elért eredményeket. A legtöbben felsorolják a fenntarthatóságukkal kapcsolatos részleteket, valamint a slow fashion és fair fashion megvalósítására irányuló törekvéseiket a weboldalukon. Ha proaktívak akarunk lenni, kapcsolatba léphetünk velük a konkrétabb részletekért. Lehetséges, hogy bizonyos ruhadarabjaik valóban megtestesítik a fenntartható divatot, míg mások nem valósították meg teljesen ezt az elképzelést. Ezen a ponton te döntöd el, hogy szeretnél-e beruházni fenntartható divatcikkekbe, vagy szeretnél-e nem fenntartható ruhadarabokat vásárolni azzal a céllal, hogy támogass egy, a megfelelő irányba tartó vállalatot, vagy pedig egyáltalán nem szeretnél új ruhadarabokat vásárolni.
Image credits:
Header image: Stocksy
Image close-up of a fabric label: Getty Images
Image close-up of a person sewing: Getty Images
Image of a woman looking at a laptop: Stocksy
Források:
1. Collins Dictionary Definition von Slow Fashion
2. WWF, Auswirkungen von Baumwolle