Elgondolkozott már azon, hogy mi az a „lassú divat” mozgalom? Itt megtudhatja, hogyan indult, kik vesznek részt benne, illetve mit is jelent maga a kifejezés.
A lassú divat a ruhák tervezésének, készítésének és fogyasztásának tudatosabb, fenntarthatóbb módját jelenti. Mivel a divatipar sem hagyhatja már figyelmen kívül a társadalmi felelősségét, így nekünk, a fogyasztóknak is tudatosabb megközelítést kell választanunk a ruhák vásárlásához, használatához és eldobásához. Elmúltak már azok a napok, amikor egyszerűen a vásárlás kedvéért vásárolhattunk, feltöltöttük a ruhatárunkat ezerféle olcsó ruhadarabbal, majd megszabadultunk tőlük, miután néhány alkalommal felvettük őket: túl sokat tudunk már a gyártásukról, illetve arról, hogy az iparág milyen hatalmas hatással van a környezetre.
A lassú divat a válasz a gyors gyártási folyamatokra, amelyeket a divatipar évek óta követ. Míg a gyorsdivat-márkák világszerte kihasználják az olcsó munkaerőt, illetve a környezetre káros gyártási módszereket alkalmaznak1, a lassú divat elkötelezte magát egy tudatos, fenntartható megközelítés mellett, amely környezetbarát és jövőbe tekintő. Ahogy Kate Fletcher, ökotextil-tanácsadó és szerző írta 2007-ben: „A gyorsdivat valójában nem a sebességről szól, hanem a kapzsiságról: adjunk el minél több terméket, és keressünk minél több pénzt.” A gyorsdivat-cikkek gyakran néhány mosás után szétesnek, hogy folyamatosan vásárolnunk kelljen, a lassú divat azonban a kevesebb, de minőségibb ruhák vásárlásáról szól, amelyeket gondosan ápolunk, és tovább megőrizzük őket.
A divatipar reagál a fogyasztók tudatosabb hozzáállására2. Nemcsak az új méltányosdivat-márkák követnek fenntartható megközelítést a ruhagyártásban, hanem a vezető globális márkák is lassan, de biztosan fenntarthatóbb folyamatokra váltanak. Sokan alkalmazkodnak a lassú divat iránti igényhez, illetve kereslethez, és helyi természetes anyagokat, erőforrásokat és munkaerőt alkalmaznak, valamint törekednek a hulladéktermelés mérséklésére2. A cél mindinkább a minőség és a fenntarthatóság biztosítása ahelyett, hogy a fogyasztókat a hihetetlenül alacsony árakkal csábítanák vásárlásra.
A legjobb alkalom a változtatásra a jelen pillanat – miért is ne kezdhetné most azonnal? Íme néhány egyszerű teendő, amellyel hozzájárulhat a lassú divat térnyeréséhez:
- Vessen egy pillantást az összes ruhadarabjára. Ne feledje, a tárgyaknak akkor van értékük, ha hasznosnak vagy szépnek találjuk őket, illetve ha érzelmileg kötődünk hozzájuk.
- Válogassa szét a szívéhez közel álló, az alkalmanként felvett, illetve a soha nem hordott ruhákat. Tartsa meg azokat a darabokat, amelyeket szeret, a nem kedvelteket pedig ajándékozza el. Az alkalmanként felvett ruhák szortírozása nehéz feladat, de próbálja ezeket is az előző két csoportra szétválogatni. Most pedig tegye fel magának a kérdést: Biztosan szüksége van még ruhára? Őszintén válaszoljon. Ha igen, vásároljon természetes anyagokból készült, jó minőségű ruhákat. Ezek nem veszítik el a formájukat mosás közben, és hosszabb az élettartamuk.
- Nézze meg a címkét, és ellenőrizze, hol készítették a ruhát. Több ezer kilométert utazott, hogy végül a szekrényében landoljon?
- Ne gyűjtsön hasonló ruhadarabokat – elvégre hány szürke pólóra van valójában szüksége egy embernek?
- Tüntesse el a foltokat és a lyukakat (senki sem fogja ezt megtenni Ön helyett).
- Használja a megfelelő, kiváló minőségű mosószert: ez kulcsfontosságú a ruhadarabok hosszú élettartamának biztosításához.
- Végül pedig szívből szeresse és viselje örömmel a ruháit, és ha megunta őket, adja tovább valakinek, aki hasonló örömmel hordhatja őket tovább.
Image credits
Header image: Stocksy
Image of woman sewing in studio: Getty Images
Image of clothing material tag: Gettty Images
Források:
1. The True Cost of Fast Fashion (A gyorsdivat valódi ára)
2. An Analysis of the Fast Fashion Industry (A gyorsdivat-ipar elemzése)
A változtatás nem mindig egyszerű vagy könnyű. Ezt jól tudjuk. A Perwollnál mi is a fenntarthatóságra törekszünk. Itt további részleteket olvashat a küldetésünkről.